طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | حباب ربع سکه ۹۱ درصد شد!
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

کم فروشی و تقلب بیش از نیمی از تولیدی های خوراکی خراسان رضوی | ترازو نامیزان کارخانه‌ها

  • کد خبر: ۱۳۰۲۲۷
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
کم فروشی و تقلب بیش از نیمی از تولیدی های خوراکی خراسان رضوی | ترازو نامیزان کارخانه‌ها
بر اساس بررسی اداره کل استاندارد، ۵۴ درصد از واحد‌های بازدید شده تولیدی خراسان رضوی مرتکب کم فروشی شده اند.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ شهروندان گلایه می‌کنند که مدام از وزن بسته‌های موادغذایی کم می‌شود. این در حالی است که روز به روز قیمت آن‌ها در حال افزوده شدن است. هر چند تولیدکنندگان این مسئله را رد می‌کنند، اما گزارش‌های سازمان استاندارد ایران چیز دیگری را نشان می‌دهد.

همین چند روز پیش بود که مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان استاندارد ایران اعلام کرد، در ارزیابی ابتدای سال از ۳۶۵ نمونه برند ۴۱ درصد کم فروشی اتفاق افتاده بود و در مرحله دوم همین ارزیابی از ۶۹۹ برند نمونه حدود ۳۹.۶ درصد کم فروشی احصا شد. با توجه به اینکه کم فروشی برخی واحد‌های تولیدی، ضرر‌های زیادی را متوجه مردم و سود‌های کلانی را نصیب آن‌ها کرده، شهرآرانیوز پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

حالا هم صحبت‌های سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی حکایت از تداوم پدیده نا مطلوب کم فروشی در بسیاری از تولیدات خوراکی استان دارد.

۶ مورد کم فروشی

سیدمحمد سجادی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه از اسفند سال گذشته طرح بررسی وزن بسته بندی‌های مواد غذایی در واحد‌های تولیدی در دستور کار سازمان استاندارد کشور قرار گرفته است، می‌گوید: در خرداد امسال سازمان استاندارد طی مکاتبه‌ای نتایج دور اول بازرسی از واحد‌های تولیدی را به اطلاع رئیس جمهور رساند.

آیت ا... سید ابراهیم رئیسی بعد از بررسی گزارش بر ادامه روند بازرسی‌ها در راستای صیانت از حقوق مردم و برخورد با کم فروشی در واحد‌های تولیدی تأکید و براین اساس سازمان استاندارد روند بازرسی از واحد‌های تولیدی را در تابستان تشدید کرد. همچنین با توجه به انعکاس گزارش کم فروشی واحد‌های تولیدی به دادستان کشور ایشان نیز ضمن استقبال از این موضوع از حمایت دستگاه قضایی در برخورد با کم فروشان خبر دادند.

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا از کارخانه‌های استان از جمله واحد‌های تولید روغن خوراکی، نوشیدنی، کیک، کلوچه، بیسکویت، رب گوجه فرنگی، فرآورده‌های لبنی، واحد‌های بسته بندی چای و نسکافه بازرسی شد. در جریان این بازرسی‌ها مشخص شد که از ۱۱۴ مورد نمونه برداری شده ۶۱ مورد کم فروشی وجود دارد. به عبارتی در ۵۴ درصد از نمونه‌ها کم فروشی صورت می‌گرفته است. این رقم برای استان به هیچ وجه مطلوب نبوده و برخورد با این تخلف‌ها در دستور کار قرار دارد.

روش بررسی نمونه‌ها

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی درباره فرآیند بررسی این نمونه‌ها نیز می‌گوید: در بازرسی از واحد‌های تولیدی ۵۰ مورد از یک محصول به عنوان نمونه اخذ می‌شود. اگر تعداد خطا‌های وزنی از ۳ مورد بیشتر باشد، این مسئله به عنوان تخلف کم فروشی به ثبت می‌رسد. همچنین اگر میزان خطای وزنی نمونه بیش از ۲ برابر حد مجاز باشد، این مسئله هم باعث تشکیل پرونده کم فروشی می‌شود. به عنوان نمونه اگر حد مجاز نوسان یک کالا ۵ گرم است، اگر این نوسان ۱۰ گرم باشد، این مسئله به منزله کم فروشی تلقی می‌شود. همچنین یک بار نیز میانگین وزنی ۵۰ نمونه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بررسی باید میانگین وزن کالا صفر و یا به سود مصرف کننده باشد، اما اگر میانگین کمتر از حد مجاز باشد، این مسئله نیز مصداق کم فروشی است.

وی با بیان اینکه بررسی وزن برنج و حبوبات بسته بندی نیز در دستور کار قرار گرفته است، می‌گوید: مقرر شده تا وزن این کالا‌ها سنجش شده و در صورت احراز تخلف با واحد‌های بسته بندی برخورد شود. همچنین بررسی عیار و وزن طلا و سکه‌های موجود در بازار نیز در حال انجام است. سجادی ادامه می‌دهد: یکی از وظایف اداره استاندارد، نظارت بر وسایل توزین و سنجش و آزمون صحت عملکرد آن هاست. براین اساس بازرسان با بازدید از واحد‌های صنفی ترازو‌های آن‌ها را مورد بازرسی قرار می‌دهند تا احتمال کم فروشی به حداقل کاهش یابد.

برخورد با کم فروشی و تقلب

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه سازمان صمت با تعامل با اداره استاندارد برخورد با کم فروشی و تقلب در کالا‌ها را در دستور کار قرار داده است، می‌گوید: در کنار بحث کم فروشی برخی از واحد‌های تولیدی به تقلب نیز روی می‌آورند.
به عنوان نمونه در بحث رب گوجه فرنگی از غلظت محصول می‌کاهند و یا موادی مانند نشاسته به آن اضافه می‌کنند. برخورد با این گونه تخلف‌ها از سوی بازرسی صمت پیگیری می‌شود.

بخشعلی بیاتی قله زو با بیان اینکه برخی تولیدکنندگان برای کسب سود بیشتر به عمد کم فروشی می‌کنند، بیان می‌کند: دیده شده که برخی از کارخانه‌ها با تغییر در فرمول محصول سعی می‌کنند که حاشیه سود خود را افزایش دهند که با این واحد‌های تولیدی نیز برخورد می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->